środa, 28 listopada 2012

Wywiad z Katarzyną Ambroziak i Anną Skuczyńską

 http://www.wiadomosci24.pl/artykul/katarzyna_ambroziak_projektuje_od_zawsze_wywiad_252157.html

Marta Derkiewicz: Co popchnęło Panią do projektowania strojów? Skąd w ogóle w Pani takie artystyczne zamiłowania?
Katarzyna Ambroziak: Projektuje od zawsze - to moja pasja i zawód. Wszędzie, gdzie podejmowałam pracę jako technolog odzieżowy, kończyło się na projektowaniu. Myślę, że to wypływa gdzieś z korzeni w mojej rodzinie - zawsze coś się u nas szyło, szydełkowało, haftowało.

Jakie najczęściej stroje Pani projektuje?
KA: Bardzo różnie to wygląda - mam kilka stałych klientek, z którymi pracuję i dla nich projektuję wszystko - od bluzek po płaszcze. Osobiście najbardziej lubię stroje wieczorowe i suknie ślubne, można puścić wtedy wodze fantazji, a gdy klientka ma niekonwencjonalne podejście - to praca jest jeszcze ciekawsza.

Jakie są Pani ulubione formy, materiały, z którymi Pani pracuje?
KA: Lubię klasykę z odrobiną szaleństwa, obecnie fascynują mnie lata 50-te i 60-te. Uwielbiam naturalne materiały takie jak jedwab, wełna, len i ich mieszanki, choć pracuję z różnymi tkaninami. Ostatnio odkryłam skórę jako doskonałą materię do pracy.

Czym się Pani inspiruje?
KA: Inspiracje przychodzą do mnie z rożnych stron - czasami jest to zdjęcie, kawałek tkaniny, innym razem rozmowa z klientką- ona opowiada o czymś konktetnym,  a przed moimi oczami przesuwają się obrazy, jak to może wyglądać.

Jaki sposób pracy lubi Pani najbardziej: czy zaczyna Pani od pomysłu, który przekuwa w coś namacalnego, czy może zaczyna Pani od materiału, z którymi pracuje?
KA: Zaczynam pracę w różny sposób - nie mam utartego schematu. Zależy, co w tym momencie mnie zainspirowało - czasami to tkanina, czasami - pomysł na sesję lub potrzeba klientki.

Jest Pani również stylistką i wizażystką, czy mogłaby Pani opowiedzieć trochę również o tym aspekcie swojej działalności?
KA: Ta część mojej pracy sprawia mi dużo zadowolenia, a przy okazji - jest uzupełnieniem projektowania. Wszystko zaczęło się od tego, że moje klientk po przygotowaniu kreacji potrzebowały dodatków i wtedy zwracały się do mnie, a ja z przyjemnością wykańczałam całość stylizacji. Później postanowiłam dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat. Uwielbiam wizaż - z twarzy można wydobyć naturalne piękno i jest to wspaniale wykończenie całości.

Na pokazie mody w trakcie eventu Kobieta Nowoczesna w Centrum Gemini będzie można obejrzeć Pani kolekcję, czy mogłaby Pani trochę o niej opowiedzieć?
KA: Właściwie jest to kolekcja zimowa - prezentuje inne spojrzenie na płaszcze puchowe. Będą też projekty, które powstały we wspólpracy z Anią Skuczyńską, która świetnie operuje materią filcowaną, no i jak na pokaz przystało kończymy suknią ślubną przygotowaną do sesji zdjęciowej dla portalu ślubnego.

Czyli pokaże Pani również prace, które powstały we współpracy z Anną Skuczyńską. W jaki sposób się Panie poznały? Jak to się stało, że wzajemnie się Panie inspirują?
KA: Z Anią spotkałyśmy się na wystawie. Zachwyciła mnie delikatność materii, jaką tworzy Ania i tak od słowa do słowa postanowiłyśmy wspólnie pracować. Czasami ja wymyślę coś i opowiem Ani, innym razem ona pokaże jakiś fragment, a ja go przetworzę po swojemu. Efekty będą widoczne na pokazie.

A jakie ma Pani plany na przyszłość?
KA: Jest ich sporo. Przede wszystkim chcę skupić się na rozwoju Atelier, projektowaniu sukien ślubnych i wieczorowych. Na wiosnę chcemy z Anią przygotować kolekcję - marzy mi się suknia ślubna z filcowymi dodatkami. Jest też mnóstwo projektów, które dopiero kiełkują mojej w głowie i zobaczymy, co z nich wyrośnie.

Tu mam kilka pytań do pani Anny Skuczyńskiej. Skąd pomysł na pracę z filcem?
Anna Skuczyńska: Rękodziełem zajmuję się od kilkunastu lat. Odkąd sięgam pamięcią malowałam, szyłam, lepiłam, wyplatałam, robiłam na drutach, tkałam. Stale jest to moja wielka pasja, a obecnie i sposób na życie. Dlaczego filc artystyczny?  Praca z wełną daje wiele możliwości, surowiec ten w odpowiednich rękach  potrafi być bardzo plastyczny i można z niego tworzyć rozmaite kształty, struktury, wręcz obrazy. Przy tym jest on  niezwykle efektowny. Potrafi być cudownie miękki i delikatny, a w połączeniu z jedwabiami, koronkami i tiulami daje oszałamiające efekty.

Jakie prace powstają w Pani pracowni?
AS: Tkanina którą tworzę jest szlachetna, a jednocześnie piękna. Spod moich rąk wychodzą unikaty o pięknych barwach  i oryginalnych wzorach, malowane filcem jedwabne szale, torby, odzież, kwiaty…Fascynujące  w mojej pracy jest  to, iż tworząc z wełny i jedwabiu nie ma możliwości wykonania dwóch identycznych rzeczy, gdyż filcowanie na mokro rządzi się swoimi prawami. Można zrobić podobną pracę, ale nigdy  taka samą. W związku z tym nie jestem narażona na monotonię, a Panie nosząc moje projekty mają pewność, że np. szal który mają jest jedyny we wszechświecie i nikt nie ma takiego samego. 

Czym się Pani inspiruje tworząc swoje prace?
AS: Inspirację czerpię  przede wszystkim z tego co mnie otacza. Może to być kwiat, liść leżący na ścieżce, kamyczek znaleziony na plaży. Przetwarzam to po swojemu i własnoręcznie wcielam w życie swoje wizje. Czasami  jednak  wystarczy, że zaczynam rozkładać wełnę  i natychmiast  widzę, co z tego  będzie  -  w takim przypadku idę za tropem układających się włókien, które same szepczą mi, jak je ułożyć idealnie. Odkrywam coraz to nowe możliwości zastosowania tego delikatnego surowca…

Jakie ma Pani  plany na przyszłość?
AS: Najbliższy czas zapowiada się bardzo pracowicie. Jak zwykle gorączka Mikołajkowa. Wiele osób chce kupić bliskiej sercu osobie niepowtarzalny prezent . Ręcznie wykonane rzeczy  poza tym że są wyjątkowe, mają w sobie duszę.  Zatem mam mnóstwo pracy przy realizacji zamówień na moje rękodzieło.  Moje najbliższe plany to pokaz mody,  w niedzielę 2-go grudnia, w ramach imprezy Kobieta Nowoczesna, nieco później wernisaż i wystawa Filcem Malowane, która jest poświęcona mojej twórczości, a odbędzie się 25-tego stycznia  w Domu Sztuki Polskiej w Gdańsku. Ponadto niezależnie od indywidualnych działań, cały czas pracuję z Kasią Ambroziak nad wspólnym projektem Klass Collection. Jest to linia odzieży ekskluzywnej, której fragmenty będą mieli Państwo możliwość obejrzenia na pokazie mody.

Dziękuję za wywiad i życzę powodzenia!
KA: Dziękujemy!
AS: Dziękujemy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz